Programul electoral al candidatului la functia de Primar al mun.Chisinau, Roman Mihaes si al PNL pentru CMC

octombrie 25, 2023

Municipiul Chișinău, este capitala celui de-al doilea stat românesc, care trebuie sa devina o capitala europeana autentica, locomotiva dezvoltarii RM si a prosperitatii cetatenilor. Libertatea, demnitatea, prosperitatea si siguranta cetatenilor pot fi asigurate numai prin integrarea RM în UE și NATO și doar prin Unirea Basarabiei cu Țara Mamă România.Ne propunem sa realizam urmatoarele:

1. Vom realiza de urgenta un Plan Urbanistic General cu toate necesităţile Chişinăului, in baza unui parteneriat cu Reprezentanta UE si alte organizatii internationale specializate. Cu regret am constatat ca actualul Primar a semnat un contract cu o firma ruseasca pentru executarea proiectului PUG care pina in prezent nu este finalizat.

2. Vom promova implementarea conceptului de Smart City, care are implicații semnificative și în domeniul social și economic. Implementarea cu succes a proiectelor Smart City poate avea o serie de beneficii sociale și economice, care pot contribui la dezvoltarea durabilă și la îmbunătățirea calității vieții în Chisinau. Impact economic pozitiv: Implementarea conceptului de Smart City poate avea un impact economic semnificativ. Prin creșterea eficienței operaționale și a utilizării resurselor, orasul inteligent poate reduce costurile administrative și poate optimiza utilizarea infrastructurii existente. Atracția investițiilor și turismului: Chisinaul inteligent poate deveni destinație atractiva pentru investitori și turiști. În concluzie, conceptul de Smart City are implicații sociale și economice semnificative.

3. Vom initia crearea Bancii Chisinau de Investitii, in care Primaria Chisinau sa detina 51% iar celelalte 49% sa fie vindute transparent, pentru a atrage Fonduri mari de investitii si pentru a credita businesul si chisinauenii, care vor atrage investitii petru dezvoltarea municipiului. Se vor emite obligaţiuni ale Bancii Chisinau si municipalităţii, inclusiv pe pieţele financiare internaţionale şi se vor atrage citeva miliarde de euro în următorii patru ani.

4. Va fi dezvoltat si modernizat departamentul „Investitii Chișinău”, pentru promovarea investitiilor si atragerea investitorilor in proiecte mari si mijlocii. Implementarea de parteneriate publice – private, de exemplu in constructia de parcari, reparatia de strazi, constructia si reabilitarea de blocuri de locuit etc. Investiţii capitale: apeducte, canalizare, gazoducte, reparaţii etc

5. Va fi promovata de urgenta impreuna cu Guvernul constructia caii ferate europene (echartament european) Chisinau- Iasi. Vor fi promovate proiecte de colaborare economica si culturala intre mun.Chisinau cu Guvernul Romaniei si orasele din Romania.

6. Orașele inteligente se mișcă cu transportul electric. Astazi Primaria mun.Chisinau a decis sa cumpere sute de autobuze rulate , care consuma mult combustibil si produc si probleme de emisii toxice. Pasagerii în continuare sunt nevoiți să se îmbulzească în transportul public, insuficient dotat cu aer condiționat. Benzile separate nu sunt suficient de extinse prin oraș pentru a salva transportul public de ambuteiaje. Tichetarea electronică este în continuare în regim de testare și s-a redus la turnichete agățate în gâtul taxatorilor sau mai nou sms-uri pentru abonații unui operator de telefonie. Iar mulți locuitori din suburbii nu au acces la suficiente rute și unități. Primaria mun. Chisinau, a crescut prețul pentru o călătorie cu troleibuzul de la 2 la 6 lei și de la 3 la 6 lei pentru o călătorie cu autobuzul, a elaborat un nou sistem de abonamente pentru 1 lună, 3 luni și 6 luni etc. Dar promisiunea electorală de a institui „bilete unice pentru toate tipurile de transport public” asa si nu a fost realizata.Pe măsură ce zonele urbane trec la o abordare mai durabilă, investițiile substanțiale în mobilitatea electrică privată pentru a oferi administrațiilor locale soluții de transport cu zero emisii, este primordiala. Trecerea la transportul public alimentat electric îmbunătățește calitatea aerului, reduce emisiile și poluarea fonică, reduce costurile și oferă publicului un serviciu mai confortabil și mai extins.

7. Traficul rutier si blocajele sufoca Chisinaul. Vom promova construirea sau amenajarea în apropierea zonei istorice sau sub arterele de transport existente a unor parcări publice, multietajate sau parcări subterane (V. Alecsandri, b-dul Gr. Vieru, PMAN). De asemenea e nevoie de parcari mari la intrarile in mun.Chisinau. In speta, in patru ani de mandat va fi implementat proiectul construcţiei unei parcări subterane sub Piaţa Marii Adunări Naţionale pentru fluidizarea traficului în centrul Chişinăului. Vom construi Parcari subterane si supraetajate in zonele cu cea mai mare cerere, dupa consultari cu expertii si cetatenii.Totodată, revederea întregului sistem stradal în scopul adaptării parametrilor de acces pentru deplasarea persoanelor cu handicap, bicicliștilor, mamelor cu copii și cărucior.Constructorii de blocuri si apartamente trebuie să prevadă obligatoriu și locuri de parcare. Dacă sunt 100 de apartamente, trebuie să fie și 100 de locuri de parcare pentru mașini. Benefice, ar fi și sistemele de plată în avans (lunar) pentru parcajele din oraș, cu diferite programe de loialitate. Pe timp de noapte, mașinile ar putea fi parcate gratuit, iar ziua – contra cost. Acest lucru va micșora numărul mașinilor, va fluidiza traficul. Totodată, vor crește încasările în bugetul municipal. Crearea unui site (portal) unde cetățenii pot vedea lista locurilor de parcare, starea lor (liber/ocupat), pot depune cerere online și pot achita online taxa de închiriereAsfaltarea integrală a străzilor principale si secundare din Municipiul Chișinău va fi o preocupare permanenta a Primariei. Se va urgenta finalizarea construcţiei şoselei de centură a municipiului, pentru redirecţionarea traficului greu şi de tranzit în afara oraşului;

8. Aprobarea şi implementarea planului de reconstrucţie şi sistematizare a pieţii centrale din strada Armeana. Examinarea stramutarii totale sau partiale a acesteia din centrul mun.Chisinau.Va trebui reexaminata toata legislatia si regulamentele privind activitatea pietelor din mun.Chisinau astfel ca ele sa acorde acces si micilor producatori sezonieri, dar si sa ofere conditii de igiena si calitate.

9. Vom promova constructia unei uzini moderne de ardere a deseurilor, astfel rezolvam definitiv problema deseurilor si se va produce si energie electrica, pentru a ieftini energia electrică și agentul termic. Îmbunătățirea calității aerului Incineratoarele fac să dispară definitiv deșeurile, în timp ce spațiile alocate depozitelor favorizează acumularea de mirosuri care otrăvesc mediul. Mai mult, metanul prezent în aceste depozite prezintă riscul de explozii care generează șocuri fonice și amplifică incalzirea globala. Adaptabilitate optimă indiferent de climă Funcționalitatea de 24/24 a incineratoarelor nu este influențată de starea vremii. De exemplu, în perioadele cu ploi și ninsoare, deșeurile nu pot fi deplasate în depozite. În caz contrar, există riscul ca acestea să fie eliberate de vânt, iar umezeala să ducă la scurgerea substanțelor toxice în soluri, contaminând apa și culturile. Absența riscului de ape contaminate Umezeala care ia contact cu depozitele de deșeuri duce la formarea așa numitului „gunoi lichid”. Acest amestec se infiltrează în soluri și ape și duce la creșterea cantităților de substanțe nocive sau corozive. La o privire mai atentă, incineratoarele de deșeuri au o contribuție valoroasă la protejarea sănătății mediului.

10. Vom promova un proiect important „Chişinău capitală a educației pentru creșterea competitivității universităților din Chișinău, prin promovarea extensiilor unor institutii celebre din UE si SUA, Romania și valorificarea economică a potențialului educational. Vom asigura paza corespunzătoare a tuturor unităților școlare, cu contractarea transparentă a serviciului de către Primărie, care va acoperi în integralitate costurile. Poliția va desfășura acțiuni proactive de prevenție a infracționalității la nivelul fiecărei școli și va asigura paza clădirilor, atunci când contractarea nu este posibilă sau prezintă costuri mai ridicate;Vom asigura aprovizionarea constantă a școlilor cu materiale sanitare și birotică, incluzând mobilier, aparatură și consumabile igienico-sanitare pentru școli.

11. Dezvoltarea suburbiilor municipiului Chișinău, va fi o activitate importanta, va fi creata o subdiviziune in cadrul Primariei care se va ocupa exclusiv de problemele suburbiilor.
Lichidarea gunoistii din Tintareni va fi o prioritate.

12.Vom cere inființarea Poliției locale în subordinea Primarului mun.Chisinau, imputernicirile careia nu se vor suprapune cu alte subdiviziuni MAI.

13.Una din cele mai importante directii de activitate va fi cea de protectie sociala:- Va continua acordarea alocației lunare pentru toți copiii cu vârsta sub 2 ani. Se va majora indemnizația unică la naștere – In continuare mai multe categorii de persoane vor beneficia de călătorii gratuite, cu transportul public, de exemplu copiii de pina la 7 ani, pensionarii și o parte dintre elevi. Elevii pina in clasa a 4 vor calatori gratis ca si acum, cei din clasele a 4-12 vor achita doar 50% din costul calatoriei.

14. Se va elabora impreuna cu Guvernul RM, un Regulament pentru compensarea cheltuelilor la energie electrica si incalzire a locuintelor in sezonul rece. Va continua si programul Primăriei mun. Chişinău privind ajutorul financiar pentru unele categorii de cetăţeni din municipiul Chişinău la efectuarea plăţilor pentru energia termică şi serviciile comunale.

15. Parcurile din Chisinau trebuie întreținute si dezvoltate, sa fie spații de reacreare, liniște, joacă și plimbare. Părinții se plâng de locurile de joacă sunt prost întreținute, care uneori pun în pericol siguranța copiilor. Cartiere întregi nu au locuri speciale destinate animalelor de companie. Montarea și întreținerea unui număr suficient de senzori de poluare va fi o prioritate imediată. Vom revitaliza parcurile ca locuri de socializare și întâlnire a comunităților prin crearea unor puncte multifuncționale în fiecare parc al sectorului care să cuprindă: bibliotecă mobilă, spații de concerte/ spectacole în aer liber/conferințe și întâlniri cu artiști. Vom crește numărul de suprafețe destinate câinilor de companie – în parcurile existente sau în alte zone identificate ca fiind potrivite pentru plimbarea animalelor de companie; .Reabilitarea râului Bâc, trebuie sa continue, prin atragerea de investitii sa fie creata o zona turistica si de agrement. Vom cere in CMC schimbarea denumirii riului Bic, in riul Chisinau.

16.Chisinaul digital si electronic, este o necesitate urgenta! Vom reevalua si moderniza activitatea Ghiseului Unic.Toata documentatia, bilete de transport, cereri si petitii ale cetatenilor, autorizatii etc. trebuie sa fie digitalizate pentru a distruge coruptia . Agențiile municipale trebuie sa devina digitale și interconectate: cetatenii sa interacționeaze în timp real cu angajații primăriei și ai statului, iar dispozitivele – siteuri, senzori, smartphone-uri, dispozitive purtabile și camere video – sa furnizeze un flux constant de date digitale pentru a ajuta agențiile să transforme modul în care interacționează cu cetățenii și angajații.

17.Vom solicita de la Parlament , modificarea Legii privind statutul mun.Chisinau, astfel ca sa apara functia permanenta de Presedinte al CMC Chisinau si a aparatului Presedintelui CMC. Astfl va creste profesionismul si responsabiliataea activitatii CMC si diminuarea coruptiei. Vor fi revizuite competentele Primarului General si ale CMC.

18. Impreuna cu Centrul National Anticoruptie se vor intreprinde masuri de combatere a coruptiei in subdiviziunile primariei. Vom stopa haosul in constructii, va fi lichidata impreuna cu CNA mafia imobiliara, va fi reformata Directia Arhitectura, astfel inchit sa se construiasca legal si calitativ.

19. Primaria mun.Chisinau trebuie sa detina pachetul de control de 51% in Aeroportul internațional Chișinău, iar Guvernul RM 49%, astfel vom preintimpina pe viitor furtul si hotiile din Aeroport.

20. Una din marile probleme pe care o au chisinauenii în ceea ce privește utilizarea bicicletei este faptul că majoritatea traseelor sunt fie direct în stradă, pe unde există riscul accidentelor de mașină, fie, ilegal, pe trotuare, unde există riscul accidentării pietonilorVom promova constructia unor trasee de biciclete si trotinete , vom examina reglementarea deplasarii in conditii de securitate cu biciclete sau trotinete.

21. Situația care vizează domeniul blocurilor locative din capitală, dar și întreprinderile municipale pentru gestionarea fondului locativ este una din cele mai graave probleme din mun.Chisinau, sunt necesare acțiuni de urgenta.In Chișinău sunt peste 3 200 de blocuri locative, marea majoritate a cărora sunt vechi, iar unele – într-o stare deplorabilă. peste o treime din aceste blocuri se află în gestiunea întreprinderilor municipale .Nu se lucrează aproape deloc la reabilitarea, consolidarea, termoizolarea blocurilor și la schimbarea aspectului lor exterior . Mai mult, nu există un program municipal care să vizeze blocurile depășite de timp și care realmente prezintă pericol pentru viața locatarilor. Cea mai mare parte a întreprinderilor municipale de gestionare a fondului locativ sunt în procedură de faliment.Pentru a schimba situația, e nevoie ca întreprinderile municipale pentru servicii locative să fie modernizate și dotate corespunzător si cu timpul reorganizate in condominiumuri.

22. Va fi permanent dezvoltata infrastructura culturala, teatre, muzee, biblioteci, instituii de invatamimt, cu accentual pe dezvoltarea patrimoniulu national, anual de Ziua Limbii romane va fi organizat Programul „Chișinău – orașul limbii române”

23. Vom promova proiectul Chisinau turistic, pentru a face din Chisinau un importat centru si hub turistic, impreuna cu orasele Bucuresti, Odesa si Iasi.

Împreună pentru un Chișinău European si Romanesc!
http://pnl.md/programul-electoral-al-candidatului-la-functia-de-primar-al-mun-chisinau-roman-mihaes-si-al-pnl-chisinau-pentru-cmc-impreuna-pentru-un-chisinau-european-si-romanesc/

(INTERVIU BLITZ) ROMAN MIHĂEȘ: DACĂ VOI FI ALES PRIMAR ÎN CHIȘINĂU, MĂ VOI BAZA PE CONCURSURI TRANSPARENTE LA NUMIRI ÎN TOATE FUNCȚIILE

octombrie 25, 2023

În contextul alegerilor locale, TRIBUNA.md a lansat un proiect prin care ne dorim să cunoaștem mai bine candidații la funcția de primar al municipiului Chișinău – „Vreau să fiu primarul capitalei”, mai exact – o serie de interviuri blitz. Roman Mihăeș, candidatul Partidului Național Liberal (PNL), a oferit următoarele răspunsuri:

Cum ați ajuns să candidați la funcția de primar al capitalei? Am avut mai multe discuții cu Președintele PNL, Vasile Colța și mem

brii din conducerea partidului, care mi-au propus să candidez la Primăria Chișinău și la CMC. Am cântărit bine, m-am consultat și cu unii experți și amici și am luat decizia de a candida. Sper să nu regret.

De ce PNL? Sunteți membru de partid? PNL, pentru că e un partid cu doctrină proeuropeană și pentru unificare națională, unicul partid care mi-a propus serios să candidez. Au mai fost câteva discuții,dar de tatonare. Plus că mă cunosc bine cu doamna, ex-Președinte PNL, Vitalia Pavlicenco, cu Vasile Colța, actualul Președinte interimar, domnul Ion Bosii, președintele OT Chișinău, și asta a făcut ca să putem lucra împreună și să găsim rapid limbă comună și soluții.

Locul preferat din Chișinău este perimetrul străzilor, 31 August 1989, Casa presei, Bulevardul Ștefan cel Mare, PMAN, Parcul Catedralei și Aleea Clasicilor.

Chișinău pentru mine este… capitala RM, orașul în care locuiesc din 1986, după ce am absolvit Școala medie nr.3 din Cimișlia,  în care m-am format ca personalitate și în care activez și în prezent. În Chișinău mă simt realizat și acasă.

Vară sau toamnă? Toamna, “La Moldova toamnele”, atunci când se culege poama și se face must, când “ruginește frunza din vii”.

Ceai sau cafea? Ceai, din cătină, băutură de dimineață preferată, dar și cafea cu lapte obligatoriu, de două ori pe zi maximum.

Cine se regăsește în echipa cu care vreți să veniți la Primărie? Este o echipă bună, avem 42 de candidați la CMC, lume cu experiența, dar și tineri cu studii recent finisate.

Dacă voi fi ales Primar, mă voi baza pe concursuri transparente, la numiri în toate functiile.

După alegerile locale, rămâneți în politică? La această întrebare voi avea răspuns, în dependență de câte voturi îmi vor acorda chișinăiuenii. Sper că voi obține un scor electoral care-mi va da un imbold ca să continui în politica mare.

Care sunt prevederile de bază ale programului electoral? Am un program electoral ambițios din 23 de puncte, printre care: soluții pentru a rezolva problema traficului sufocant, amenajarea rapidă a circa cinci mii locuri de parcare, construcția unei uzine de ardere a deșeurilor, amenajarea și reabilitarea râului Bâc, inclusiv schimbarea denumirii acestuia în râul Chișinău.

În calitate de primar, prima dispoziție pe care o voi semna… În calitate de Primar, prima dispoziție va fi cea de efectuare a unei revizii financiare și control pe ultimii patru ani a activității Primăriei.

Trei calități ale mele sunt… Cele trei calități ale mele care sunt mai evidente ar fi altruismul, optimismul și curajul.

Oponenții mei în această campanie sunt… Oponenții principali sunt actualul Primar bineînțeles și problemele Chișinăului, care sunt foarte multe. Adversarii politici sunt partidele și candidații antieuropeni și antiromâni.

Vă vedem și în cursa pentru funcția de Președinte anul viitor? Iarăși, participarea mea în calitate de concurent la alegerile prezidențiale, depinde de scorul meu de la locale, în mare parte. Chișinăiuenii vor decide dacă îmi dau o șansă sau nu.

Tutun sau alcool? Am lăsat fumatul în 1999, fiind până atunci un fumător înrăit. Alcool servesc doar la ocazii, gen Revelion și ziua de naștere, fiind și șofer.

Cu ce vă ocupați, în afară de activitățile de candidat? Citesc foarte mult, minim o oră pe zi la Librarius și alte Săli de lectură, stau mult în Internet, în special Youtube, Facebook, Tiktok mai nou. Încerc să mai fac și plimbări pe jos prin oraș, recunosc că fac puțin sport.

Câți bani sunt necesari pentru o campanie electorală eficientă? Avem un buget mic în această campanie. Partidele mari cheltuie multe milioane de lei. Asta e, cu bani puțini nu poți obține scoruri mari, dar poți măcar să ajungi să transmiți mesajele principale.

Cea mai mare realizare a mea…este că am absolvit Facultatea de Drept a Universității A.I.Cuza și am devenit avocat.

V-ați lansat lângă Monumentul lui Ștefan Cel Mare. De ce? Da, m-am lansat lângă Monumentul Domnitorului Ștefan cel Mare si Sfânt, simbolul Moldovei, pentru ca vreau sa continuăm tradiția patriotică si creștină, să apărăm valorile și tradițiile naționale. De la Rim ne tragem. Pledăm pentru unirea Basarabiei cu România.

Prietenii adevărați…astăzi nu pot spune că am, dar am mai mulți amici, Domni si Doamne, cu care ne-am cunoscut de-a lungul vieții. Amicii sunt mai de preț uneori ca prietenii.

Unde vă vedeți peste 10 ani? Unul Dumnezeu știe, unde voi fi peste 10 ani. Sper sa fiu în RM și să activez în cariera politică și juridică.

reforma SIS-lui intirzie

august 26, 2022

Recent, directorul SRI, Eduard Hellvig a avut o vizita la Chisinau, unde s-a intilnit , cu presedintele RM, Maia Sandu, cu președintele Parlamentului, Igor Grosu, la care au fost prezenți președintele Comisiei parlamentare de profil, Lilian Carp și noul director SIS, Alexandru Musteață.

În Republica Moldova reforma SIS-lui intirzie , au fost mai multe proiecte de modificare a legislatiei, care insa nu au fost votate de parlamentari.
In prezent drept catalizator al modificarii legislatiei ar putea fi  noile riscuri și amenințări la adresa statului rezultate din razboiul din Ucraina.


Asteptam de la deputati sa elaboreze si proiectul de modificare a legislatiei.

Razboiul din Ucraina dicteaza schimbarea totala a modului de activitate a acestui Serviciu, el trebuie sa apara in teren, din spatele calculatorului, sa aiba imputerniciri clare in c terorismului , razboiului informational si separatismului.

Fosta opinie a Comisiei de la Venetia de a-l transforma intrun fel de ONG , nu mai poate fi reper.
Mai ales ca RM se confrunta cu separatism teritorial si extremism sporit.

Inca odata despre reforma administrației publice locale

august 26, 2022

Recent, Președintele Maia Sandu a declarat că în următoarele săptămâni, Guvernul ar putea veni cu un concept al reformei administrației publice, pe care să-l supună dezbaterilor în societate. Șeful statului spune că reforma nu va presupune o renunțare la împărțirea teritorial-administrativă a țării în raioane, ci la o redirecționare a prerogativelor consiliilor raionale către primării.

Anterior PAS, nu avea nici in programul electoral , nici in agenda, reforma administratiei publice locale.


Subiectul e extrem de important si trebuie transat in toamna pentru ca viitoarele alegeri locale sa fie cu legislatia reformata.

In opinia CALM se poate implementa un sistem de municipalizare, pe modelul Chisinaului.
Oricum trebuie sa se isite pe dezbateri , atragera expertior UE i procesul de reforma.

E adevarat ca raioanele sunt prevazute in Constitutie, peste aceste raioane, care pot fi pastrate , dar reduse total atributiile, ar trebui de votat instituirea a 5 sau 6 regiuni administrative pe model UE, cu Prefecti numiti(nu alesi) de Guvern.
Ar fi oportune formarea regiunilor: Chisinau, Balti, Comrat, Cahul, Tiraspol si Tighina.

Astfel de exemplu in Regiunea Chisinau ar putea fi incluse citeva raioane: Ialoveni , Straseni, Criuleni, etc

Speram ca PAS intelege ca e nevoie de reforma administratiei publice locale de urgenta.

Articolul privind calomnia este abuziv si trebuie lichidat

august 26, 2022

Recent unele organizatii neguvernamentale si-au declarat ingrijorarea privind folosirea abuziva a prevederilor legale , care definesc calomnia.
De ce toate guvernarile pastreaza in Codul Contraventional acest articol abuziv?

Pentru ca sa aiba un instrument util impotriva presei?

Scurt istoric, in 2003, urmare a scandalului legat de arestarea unor ziaristi de la ziarul Accente, sub presiune unor senatori belgieni si deputati CE, Voronin a dat ordin sa fie scoasa calomnia din Codul Penal si a fost transferata in Codul Contraventional.

Apoi cei din AIE au adaugat citeva agravante, si anume , munca neremunerata si interdictia de a detine functii in media pina la 3 ani.

Primul an de guvernare PAS nu a adus usurarea sau lichidarea acestui articol rusinos pentru un stat candidat UE.

Articolul 70. Calomnia

(1) Calomnia, adică răspîndirea cu bună ştiinţă a unor informaţii mincinoase ce defăimează o altă persoană,

se sancţionează cu amendă de la 48 la 72 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 20 la 60 de ore, cu amendă de la 72 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere cu privarea de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de dreptul de a desfăşura anumite activităţi pe un termen de la 3 luni la un an.

(2) Aceeaşi acţiune însoţită de învinuirea în săvîrşirea unei infracţiuni

se sancţionează cu amendă de la 60 la 90 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 40 la 60 de ore, cu amendă de la 90 la 180 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere cu privarea de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de dreptul de a desfăşura anumite activităţi pe un termen de la 6 luni la un an.

Precizari privind mobilizarea si serviciul militar

august 26, 2022

In Parlamentul Romaniei se elaboreaza o lege prin care vor fi mobilizati obligatoriu toti tinerii cu cetatenie intre 18 si 35 de ani. E o lege absolut necesara, în contextul războiului dus de Rusia in Ucraina.

E cazul de urgenta de mobilizat și antrenat pe cei apți de pina la 35 ani.

Ca sa descurajeze Kremlinul, Armata Romaniei trebuie sa aiba capacitate de lupta, inclusiv un numar impunator de rezervisti pregatiti.

Referitor la cetățenii RM, care dețin și cetățenia României și au buletine românești, se știe ca marea majoritate si-au făcut buletine pentru diverse beneficii, cei mai mulți se afla peste hotare.

Trebuie găsită o soluție pentru ei, ca să nu fie atrași la răspundere penala pentru neprezentare la mobilizare.

Ce va trebui sa faca un tinar cu dubla cetatenie, daca va fi chemat sa-si satisfaca serviciul militar, atit de autoritatile din RM, cit si cele din Romania?

Corect ar fi ca cei cu dubla cetenie sa aleaga tara în care sa-si satisfacă datoria militara, de exemplu, sa opteze pentru RM sau România , sa existe o baza de date între tari și astfel sa fie evitate problemele.

De exemplu cetăteanul RM și al României, dacă optează pentru România sa nu mai fie chemat in RM și invers.

În unele tari exista posibilitatea plății unei sume se bani, in loc de a face armata sau mobilizare.

Guvernele RM si României trebuie de urgenta sa se consulte pe acest subiect sensibil.

Statutul de tari candidate UE, pentru R.Moldova si Ucraina este foarte important

iunie 25, 2022

Efectele operatiunii militare rusesti in Ucraina.

Statutul de tara canditat UE, pentru Ucraina este foarte important.

In cazul Ucrainei, statutul de tara candidat, garanteaza existenta statului Ucraina, indiferent de rezultatele razboiului.

Nu se stie in ce hotare, dat oricum e clar ca Putin va trebui sa opreasca armata peste un anumit timp.

Unul din efecte pe termen lung, a invaziei in Ucraina, circa 10/20 ani ar putea fi destramarea Rusiei, sub presiunea sanctiunilor occidentale economice , financiare dar si de alt ordin.

Miza lui Putin pe alianta Rusiei cu China, strategic este gresita.

Intre Rusia si China nu poate exista o uniune politicomilitara sincera si in interes comun de lunga durata.

China nu poate fi o alternativa a Occidentul pentru Rusia, deoarece exista divergente strategice, intre Rusia si China .

Chiar si pe timpul URSS existau tensiuni cu China comunista, au fost si ciocniri militare.

Problema Rusiei, e ca Putin nu este strateg , ci tactician, chiar daca destul de bun, el vede doar efectele actinuilor sale imediate, in prezent.

Dar Putin ar trebui sa prevada si ce se va intimpla si in epoca post Putin.

Putin a atacat Ucraina cu scopul de a obtine anumite teritorii , gindind ca Ucraina nu este membra NATO si va fi o victima sigura, dar nici el nici echipa sa nu au calculat bine efectele .

Expertii de curte a Kremlinului recunosc ca nu s-au asteptat ca Occidentul unit, SUA, UE si NATO, sa se solidarizeze atit de puternic in jurul ajutarii Ucrainei.

In prezent, in cazul Rusiei e mai bine sa cedeze inapoi Ucrainei toate teritoriile ocupate, decit sa le detina, pentru ca detinerea lor expune tara la o presiune enorma, care o poate distruge .

Logica e simpla, sanctiunile si presiunile Ocidentului vor continua atita timp, cit Rusia va detine teritorii ucrainene.

Asta insemna pericol de defolt si destramare a Rusiei in perioada medie sau lunga de timp.

In scenariul nr.1, in epoca post Putin, Rusia va fi destamata, denuclearizata si teritoriile impartite in zone de influienta, intre China, Japonia, SUA si UE.

Concluzie extrem de importanta: Daca RM nu obtinea statutul de tara candidat UE, Kremlinul ar fi interpretat asta ca o invitatie la ocupatie militara.

Astfel putem concluziona ca o interventie miltara a armatei ruse in RM, (in afara de regiunea transnitreana) nu va avea loc, pacea este ca si garantata.

Republica Moldova dintr-un stat eșuat, poate deveni stat de drept prosper, membru al Uniunii Europene

iunie 24, 2022

Victorie mare pentru RM, care a primit statutul de tara candidat UE.

Este simbolic ca la 23 iunie 1990, Republica Moldova isi declara suveranitatea in cadrul URSS, iar exact peste 32 de ani mai tirziu primește statut de țară candidat UE.

Multi spun ca aceasta realizare se datoreaza razboiului din Ucraina, care a facut ca UE sa accelereze acordarea acestui statut.

Pentru cei care zic ca oricum obtineam statutul la pachet cu Ucraina, le dau exemplul Georgiei care nu a reusit.

Sa mentionam ca Maia Sandu a jucat abil, a stiut sa foloseasca conjunctura internationala , a avut si ajutorul aliantei Franta/Germania/Romania care a promovat intens RM.

Da, RM nu este pregatita cum nu a fost nici Ucraina, recunoastem ca s-a dat acest statut cu mute conditii.

Printe conditii, nimic nou, sa fie incheiata reforma justitiei si combaterea coruptiei.

Apropo despre combaterea coruptiei mari, aici multe sperante se pun pe Procuratura Anticoruptie si viitoarea sefa numita recent.

Dar trebuie urgent de modificat legea privind CNA, de dat afara angajatii pusi acolo pe timpurile oligarhiei, iar institutia sa se ocupe doar de combarterea coruptiei mari.

Referitor la angajamentul de dezoligarhizare, cerut de UE.

RM a fost condusa pina la preluarea puterii de catre PAS in 2021 de catre oligarhiii locali.
Ei au pierdut puterea politica, dar au ramas sa domine in afaceri, media , justitie etc.

In conditiile unei crize economice si financiare ei pot cistiga viitoarele alegeri locale si parlamentare.

Ca si in Ucraina se impune votarea unei legi antioligarhie.

De ce nu exista un proiect macar de lege in Parlament?

Desigur va trebui de regementat conflictul transnistrean. Exista o datorie a Parlamentului de la Chisinau de a elabora si vota un proiect de statut constitutional al regiunii transnistrene in cadrul RM.

Desigur Rusia se va opune, dar, RM cu UE in spate are mai multe argumente in dialogul cu Kremlinul.

Astfel, proiectul de tara Republica Moldova primeste un nou suflu, o sansa reala de a deveni membru UE, in circa 15-20 ani.

Conteaza ca fortele proeuropene politice sa coopereze intre ele, ca sa nu fie posibila in rezultatul unor alegeri victoria partidelor pro Kremlin.

Astfel Republica Moldova dintr-un stat eșuat, poate deveni stat de drept prosper, membru al Uniunii Europene .

Așteptăm ca președintele să intervină, să propună, fracțiunii parlamentare să evalueze guvernul

iunie 12, 2022

Interviu pentru Radio Europa Libera

Liderii grupurilor politice din Parlamentul European au adoptat în această săptămână o declarație comună în care cer Uniunii Europene ca la summitul de la finele lunii iunie să acorde Ucrainei și Republicii Moldova statutul oficial de candidate la aderare, marcând astfel începutul unui proces de aderare bazat pe merit. Comentatorul politic Roman Mihăeș susține că Republica Moldova merită să obțină acest statut de țară candidat.

Roman Mihăeș: „Republica Moldova are șanse foarte mari la finele acestei luni să obțină statutul de țară candidat, probabil că va fi unica țară din „Trio-ul Asociat” care va primi acest statut.”

Europa Liberă: De ce?

Roman Mihăeș: „Cum spun unii experți, Republica Moldova de mult este pregătită să obțină statutul de țară candidat și doar faptul că ne-am legat cu Ucraina și cu Georgia a împiedicat pe un an sau doi acest proces, că Ucraina acum este atacată, nu se cunoaște cum se va termina războiul, în ce teritorii va fi Ucraina și în ce condiții va fi încheiat un eventual acord de pace. Nu cred că instituțiile europene îi pot oferi Ucrainei statutul de țară candidat în condițiile în care războiul nu este finalizat. Pe de altă parte, constatăm că Georgia a făcut anumite reverențe față de Federația Rusă și s-a autoizolat pe anumite subiecte care erau de interes european, să zic așa, și cred că Georgia nu va obține acest statut, dar cred în proporție de peste 90 la sută că Republica Moldova va obține acum, în iunie, statutul oficial de țară candidat la Uniunea Europeană.”

Europa Liberă: Dar atât demnitarii occidentali, cât și autoritățile Republicii Moldova spun că lecția de acasă trebuie făcută, iar această lecție nu e deloc ușoară, reforma justiției e pusă în capul listei.

Roman Mihăeș: „După obținerea statutului de țară candidat va fi o perioadă destul de lungă până Republica Moldova va reuși să devină membru UE, probabil că peste 10, 20 de ani. Eu asta desprind din declarațiile oficialilor europeni privind Ucraina. De exemplu, președintele francez a făcut o declarație care a fost catalogată drept una dură, că Ucraina are nevoie de peste 20 de ani ca să devină membru UE.”

Europa Liberă: Și Dvs. ați spus că Republica Moldova e mai avantajată?

Roman Mihăeș: „E mai avantajată, pentru că e mai mică, în primul rând, și pentru că regiunea transnistreană în eventualitatea în care se va racorda la acest statut, nu e o problemă majoră pentru Uniunea Europeană. Transnistria ce face? Se racordează tacit la toate acordurile pe care le semnează Republica Moldova, inclusiv la acel de asociere. Deci, europenii au înțeles tactica transnistrenilor și, după ce acordă Republicii Moldova statutul de asociat, negociază cu liderii separatiștilor, ei tacit adoptă aceleași documente, aceleași standarde și mergem înainte.”

Europa Liberă: Bine, dar Tiraspolul, așa spun cunoscătorii dosarului transnistrean, mereu este ghidat de cei de la Kremlin?

Roman Mihăeș: „Desigur, Kremlinul controlează de facto regimul de la Tiraspol, dar există oligarhii locali, există elita locală care înțelege că ea este izolată între Ucraina și Republica Moldova și nu poate să facă orice, oricum trebuie să țină cont că unica poartă a lor spre Europa și spre lume este Chișinăul. Chișinăul are niște pârghii, deocamdată nu le folosim, suntem atenți, poate că e mai bine așa, să vedem cu ce se termină acest război. În primul rând, noi nu avem garanții că acest război n-o să ajungă și la hotarul Republicii Moldova. Se pare că acesta va fi un război lung, cel puțin până la Anul Nou, prognozează unii experți că acest război va dura încă cel puțin 100 de zile, adică până când Federația Rusă ori va fi înfrântă pe câmpul de luptă, ori va obține acele obiective militare pe care și le-a propus.”

Europa Liberă: Vă întrebam ceva mai devreme despre cât de pregătită este guvernarea să implementeze reformele.

Roman Mihăeș: „Ceva se face, nu putem să zicem că nu s-a făcut în general nimic. Sigur că în ceea ce ține de reforma justiției ne-am dorit mai multe, dar deocamdată suntem în așteptarea unor evenimente în acest domeniu, pentru că s-a modificat Constituția, modul de numire a judecătorilor, modul de formare a CSP-ului, modul de numire a judecătorilor la Curtea Supremă de Justiție, un pre-vetting ș.a.m.d. E nevoie de pași mai rapizi, mai duri și mai radicali în acest domeniu. Și PAS-ul, și Maia Sandu au promis că vor fi reforme radicale și judecătorii, procurorii care nu-și pot justifica averile, care se fac vinovați de anumite sentințe nelegitime vor părăsi sistemul. Lucrul acesta se face timid, zilele trecute 13 judecători nu au fost numiți după perioada de încercare, dar și acolo sunt semne de întrebare, poate unii dintre ei meritau să rămână, oricum trebuie

Centrul Național Anticorupție n-a fost reformat absolut deloc, nici cu o virgulă legea nu s-a schimbat.

mai dur, mai radical. Lupta împotriva corupției, la fel, Centrul Național Anticorupție n-a fost reformat absolut deloc, nici cu o virgulă legea nu s-a schimbat, s-a schimbat doar managementul de vârf, dar au rămas aceiași ofițeri de acolo, mulți dintre care au fost puși, probabil, pe interese politice ale fostelor guvernări. La Ministerul de Interne – zero reforme, legea nu a fost schimbată. Apropo, despre Ministerul de Interne puțin se vorbește, dar acolo sunt peste 15 mii de angajați. Dacă de procuratură și de justiție se vorbește activ și intens, eu cred că și de Ministerul de Interne trebuie să se ocupe cineva. La SIS abia zilele trecute a fost numit un nou director. Vă dați seama, s-a pierdut un an de zile. Așteptăm de la noul director ca el să vină cu o concepție de reformă a serviciului, pentru că avem un război la graniță aproape, serviciul acesta trebuie cumva reactivat și pus în funcțiune.”

Europa Liberă: Păi s-a promis reformarea lui.

Roman Mihăeș: „S-a promis, dar deocamdată nu avem un document intrat în parlament. E nevoie de un proiect de lege, ori facem o lege nouă, cu o denumire nouă și cu o structură nouă, ori pe baza celei existente facem ceva, pentru că băieții de acolo bat apa în piuă și lucrează pe informații deschise de la agențiile de presă și nu prea vedem succese nici în Transnistria, nici în alte puncte de interes ale Republicii Moldova. Republica Moldova trebuie să aibă un serviciu destul de robust la provocările pe care le avem noi.”

Europa Liberă: Cât de vocală poate să fie vocea opoziției și ce acțiuni pot întreprinde cei din opoziția parlamentară, extraparlamentară?

Roman Mihăeș: „După arestarea la domiciliu a lui Dodon, opoziția este demoralizată, ceea ce am văzut eu și am mai fost și în discuții chiar cu deputați ai socialiștilor prin diverse studiouri, ei sunt demoralizați. Ei înțeleg foarte bine că nu prea au ce să facă, pentru că PAS-ul s-a instalat bine în teren, adică partidul de guvernământ, președintele și chiar dacă sunt prețurile mari, nu există o masă critică de oameni care să iasă împotriva lor în piață. Una că-i război, alta că oamenii poate înțeleg că anumite probleme sunt temporare, poate încă mai sunt niște așteptări, poate încă mai este un credit de încredere. Deocamdată, pentru PAS și pentru Maia Sandu opoziția nu prezintă pericol din mai multe considerente, unul dintre care este că opoziția nu este unită, opoziția este separată în partiduțe, în bisericuțe.”

Europa Liberă: Se cer insistent remanieri guvernamentale, dar șefa executivului a spus că, deocamdată, nu există în lista priorităților o asemenea chestiune.

Roman Mihăeș: „Se impune o evaluare clară a activității fiecărui ministru și a fiecărui minister și poate chiar și a primului ministru. Lucrul acesta trebuie să-l facă partidul de guvernământ, pentru că ei au votat în parlament pentru învestirea acestui guvern. Eu mă aștept ca deputații PAS să devină mai vocali și mai activi, în afară de doi sau trei pe care îi cunoaștem noi mai bine să vină și ceilalți cu opinii, pentru că e nevoie de a îmbunătăți calitativ actul de guvernare, sunt doi sau trei miniștri pe care eu n-o să-i numesc, dar care trebuie să plece.”

Europa Liberă: De ce nu-i numiți?

Roman Mihăeș: „Pentru că aștept evaluarea, măcar să fie cumva părerea societății civile, vreau să văd niște parametri tehnici, câte legi s-au votat, ce reforme s-au făcut. Aștept o săptămână-două să văd poate apare vreun document ceva, măcar și din partea societății civile, dar ar fi bine să-l facă partidul de guvernământ și aici și rolul Maiei Sandu este important, pentru că victoria la alegeri a fost a ei. Oamenii i-au dat votul lui Maia Sandu și i-au dat votul în alb, ea n-a venit cu un cabinet de miniștri în fața cetățenilor, ea a venit cu promisiuni, a zis că va aduce un guvern competent.”

Europa Liberă: Și cu mesajul anticorupție…

Roman Mihăeș: „Păi, mesajul anticorupție și împotriva sărăciei a fost unul evident. Și acum noi ne așteptăm ca președintele să intervină, să propună, în primul rând, fracțiunii parlamentare să evalueze guvernul și societatea așteaptă totuși anumite schimbări din partea guvernului. Ele se impun, sunt necesare și eu sper să se întâmple lucrul acesta.”

Roman Mihaes a lansat un volum cu titlul “Doar integrarea în UE sau re-Unirea cu România ar putea salva R.Moldova”

iunie 7, 2022

La Editura Pontos a apărut un volum cu titlul “Doar integrarea în UE sau re-Unirea cu România ar putea salva R.Moldova”, semnat de Magistrul în Politologie, Roman Mihăeș.

Cartea  este o sursă de informare nu doar pentru studenții/masteranzii de la facultățile de profil, dar și pentru toți cei interesați să RE/cunoască evoluția politicului basarabian din ultimii zece ani, prin prisma comentariilor, articolelor și interviurilor semnate de autor. Semnul pe care îl poartă această carte ar fi „cu cât mai departe de origini/evenimente, cu atât mai aproape de adevăr”.

Printre altele, drept un crez al său, Roman Mihăeș afirmă: ”Sunt un adept ferm al românității și latinității orientale a poporului nostru român, căci, vorba cronicarului Ureche: de la Rîm ne tragem. Simbioză între daci și romani, Dacia Romana este esența, puterea și crezul nostru etern”. Cartea, afirmă autorul,  se va distribui gratis, solicitările fiind recepționate la adresa romanmihaes@gmail.com.